Lyxlördag med svindyra tomater

 

Igår fick jag äntligen komma hem och besöka Matilda i hennes lägenhet på Gärdet. Alla är i princip portade därifrån på grund av att hon är så rädd om sitt exklusiva marmorbord. Men igår fick jag komma och till och med äta vid bordet. Hon var dock mycket oroad över sitt dyra sofföverdrag när jag efter en del vin blev allt mer viftig med vinglaset. 

Vi inledde kvällen med en supergod chevre chaud. Vi köpte sex små honungstomater på Sabis och det blev 21 kronor. Det är 3 kronor och 50 öre styck! För små tomater. Jag hamnade i en mindre chock, men jag lyckades hämta mig. Jag är otroligt glad över att bo i Tensta med tanke på hur mycket pengar jag sparar på att köpa mat på Matvärlden här. Men de var jävligt goda de små tomatisarna. Annat hade varit konstigt! Sen kan man ju tycka att det är lite konstigt att jag för en diskussion över 21 kronor på tomater när vi köpte massa ost och chark som inte heller var billigt men det vet jag ju är svindyrt från början. Som Jansa påpekade på min Instagram borde jag inte äta sånt här alls utan leva på snabbmakaroner och lasagne, och jag är mycket väl medveten om detta. Jag skulle inte bli förvånad om Magnus Hedberg och Patrick Grimlund dyker upp på tröskeln inom kort. Om det är till någon tröst lagar jag faktiskt lasagne i detta nu.

 

Igår tyckte jag att det var ett väldigt bra tillfälle att provsmaka den Chablis jag har gått och funderat lite på. Om ni inte minns vad som är grejen med det här vinet kan ni läsa det inlägget här. Den korta versionen är att priset för det här vinet ligger ganska mycket under prisklassen man kan förvänta sig av en Chablis. Min fundering har då varit om vinet lever upp till sitt namn trots detta. Därför tog jag med mig den här till Matilda igår så att vi kunde komma fram till ett svar.

Ursprung: Chablis AOP, Bourgogne, Frankrike
Producent: Levert Frères
Årgång: 2015
Druvor: Chardonnay
Pris: 119:- (SB 77180)

Färg: Ljus blek gul färg.

Doft: Doften var väldigt fräsch och pigg med en bra dos kraftig syra. Välbalanserad. Toner av krispiga gröna syrliga äpplen, en lätt mineralitet med lite steniga inslag. Det fanns även en lätt smörig doft och toner av nötter. En god doft av mycket mogen citron.

Smak: Syran var väldigt hög men även här välbalanserad. Lite fruktiga toner av mogen citron, rött äpple och persika. Den steniga mineraliteten återfinns i smaken.

Helhet: Jag tycker att det är ett väldigt gott och bra vin. Det är otroligt prisvärt. Dessutom, eftersom det faktiskt heter Chablis på etiketten håller det en hög kvalité. Jag kommer att köpa fler flaskor av det här för att ha i källaren hemma för de där härliga varma sommardagarna när man vill dricka något svalkande och torrt, och lyxigt. Det här är ett findrickarvin, och ett riktigt räkvin. Svaret på min fundering blir faktiskt att det lever upp till sitt namn!

 

Till charken drack vi ett vin från en av mina favoritproducenter Umani Ronchi. Det var också väldigt bra. När jag läste på om det här vinet nu så lärde jag mig faktiskt om en ny appellation. Rosso Piceno DOC och dess mindre avgränsade DOC Rosso Piceno Superiore. Det sistnämna är det här vinets ursprung. Det är Marches största DOC och en av de vanligaste druvorna är faktiskt Sangiovese. Eftersom Montepulciano dominerar i Marche är de flesta vinerna en blandning av de båda druvorna. 

Ursprung: Rosso Piceno Superiore, Marche, Italien
Producent: Umani Ronchi
Årgång: 2014
Druvor: 70% Montepulciano  och 30% Sangiovese
Pris: 119:- (SB 4992)

Vinet var väldigt kraftigt med en bitig lite vass syra. Det hade nog mått bra av att dekanteras och luftas i en timme innan det skulle drickas. Toner av mörka bär som vinbär, björnbär och körsbär. Sangiovesekörsbärssyran kändes av tydligt i vinet. Det hade även en kryddig ton med mycket örter. Det var väldigt gott men jag skulle nog hellre dricka det till en mer matig rätt. Något grillat med rustika tillbehör vore perfekt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0