Moselland Riesling Spätlese

 
Idag har jag jobbat 13 till 20. Ett kort och lagom pass. Det börjar bli en del att göra på jobbet nu, högsäsongen är snart på helvarv. Nästa vecka på torsdag får jag reda på om jag kommer in på KTH eller inte, det är lite laddat. Jag har ingen plan för vad jag ska göra om jag inte kommer in, men det får vi ta då i så fall. Mina chanser är goda men jag vill inte ta ut något i förskott. Mamma ska upp till Stockholm och hälsa på sina systrar nu i veckan, och hon ska faktiskt också kolla på en lägenhet som jag har fått chans på. Det är ett förstahandskontrakt på en studentlägenhet, så jag måste börja studera för att få bo i lägenheten. Vi får se hur allt det här slutar.
 
När jag stod på bordet idag på jobbet fick jag en snilleblixt att det passade utmärkt för mig att dricka vin hemma när jag slutat. Inte för att det var en så revolutionerande idé men jag blev så lycklig av vetskapen att jag skulle få dricka vin när jag kom hem. Jag började nästa gråta. Alkoholist? Javisst! Jag tänkte att den Rieslingen från Mosel som jag köpte häromdagen skulle passa utmärkt. Jag köpte den faktiskt för precis ett sånt här tillfälle. När man är sugen på att dricka något gott i sommarkvällen efter jobbet.
 
 
Moselland Riesling Spätlese
Här har vi ytterligare en Riesling från Moseldalen. På midsommar drack jag och Max också en Riesling, fast då var det en Kabinett. Idag dricker jag en Spätlese. Som jag skrev då innebär betäckningarna hur mogna druvorna var när de skördades. Skalan går Kabinett, Spätlese, Auslese, Beerenauslese, Eiswein och Trockenbeerenauslese. Namnen på dem och stavningen kan jag faktiskt utantill, men jag kan inte Max mobilnummer. Choices. Kabinett är lägst och Trockenbeerenaulsese är högst. Egentligen anger betäckningarna den potentiella alkoholhalten om allt socker kunde jäsas ut. Jäsningen avstannar alltid runt 14-15% eftersom jästen dör av alkoholen då. Men sockerhalten hänger ju ihop med hur mogna druvorna är. 
 
Ursprung: Mosel, Tyskland
Producent: Moselland
Årgång: 2015
Druvor: Riesling
Pris: 69:- (SB 6657) Väldigt prisvärt!
 
Färg: Gyllene halmgult. Fylligt och ljust.
Doft: Doften var främst mineralisk med mycket kalk i. Bakom det fanns rött mosigt äpple och päron. Det doftade även lite av honung och lite citrusskal.
Smak: Det var en tydligt söt profil med mycket smak av honung. Syran kommer upp lite bakom sötman men den var inte riktigt så hög som jag hade hoppats. Jag hade önskat att syran var lite vassare för att spetsa till vinet lite. Men samtidigt är det en Spätlese vilket självklart gör vinet ganska sött. Det smakade lite äppelmos. Mineraliteten fanns också i smaken tillsammans med lite rökighet. 
Helhet: Det här vinet är ett guldkorn. Det var jättegott och väldigt urspungstypiskt. Dvs att man kan känna i smaken och doften varifrån det kommer. Eller åtminstone att det smakar som det bör göra från Mosel. Jag har ju blivit kär i Rieslings från Mosel, och det här höll måttet trots det låga priset.
 
Det här är verkligen ett vin för er som inte är så vana vindrickare men som gärna vill dricka vin. Det är lite som en mjukstart. Vill man lära sig att prova viner men inte är så van, och kanske tycker att vin är surt och alkoholstarkt, så är det här jättebra eftersom det är så lättdrucket (och bara 8% alkohol) samtidigt som det finns dofter och smaker i vinet att upptäcka och leta fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0