Vindagboken 2/8-16

Casa Vinironia Prosecco DOC (SB 77719)
Vinet dracks till en förrätt av citron och vitlöksmarinerade räkor som serverades med en citroncrème fraiche. Prosecco rundades av perfekt av sältan och syran i rätten. I vinet fanns toner av päron, citrus och lite honungsmelon. Den typiska Proseccobeskan fanns där man mjukades upp lite av maten. 

Domaine du Vieux Lazaret Chauteneuf du Pape 2010 (SB 2211)
Till huvudrätt serverades en bit rostas tillsammans med potatisgratäng, grillad tomat, baconlindade haricots verts och grönpepparsås. Det var väldigt gott, alltid lika roligt att dricka Chauteneuf du Pape. Örtigheten och pepparn i rätten passade bra med vinet eftersom Syrahn bidrar med pepprig toner. Det var fylligt och kraftfullt samtidigt som det var finstämt och elegant. Bör nog luftas lite längre, kanske en timme, innan maten för att få fram alla tonerna.

Braida brachetto d'Aqui 2015 (SB 6260)
Ett pärlande sött dessertvin som serverades kallt. Desserten var min paradrätt chokladfondant. Till den åt vi hallon från trädgården och vaniljglass. Vinet var lagom sött med mycket hallontoner, nästan lite gelégodis. Eftersom desserten var chokladbaserad tror jag att ett rött vin hade passat lite bättre till, kanske en Chianti. Men vi drack vinet efter fondanten istället.

 
Idag har jag varit hos Max hela dagen. Jag åkte dit i natt efter gasquen. Det var ett tag sedan vi sågs och vi har haft en jättemysig dag. Det va så skönt att träffa min fina pojkvän. Därför kom jag och tänka på den jättemysiga och romantiska middagen vi hade när vi firade vår första månad tillsammans. Vi lagade en god trerätters tillsammans och drack gott vin. Chauteneuf du Papen var fantastisk, som alltid. Det är precis till sådana här tillfällen man ska dricka sådant vin. Tack för den fina middagen vi hade tillsammans älskling, och tack för dessa fina ett år och två månader vi hade häromdagen. Älskar dig!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0