Eve chardonnay

 
Igår kom Max hem till mig efter att han slutade skolan. Han kom hem före mig faktiskt för jag var på en fika i stan efter skolan. Så där satt han vid köksbordet när jag kom hem, och det var en underbar känsla. Att min pojkvän satt och väntade på mig i min lägenhet. Det här är ett nytt spännande kapitel i vårt liv, jag ser fram emot det så mycket! Jag hade sagt att jag skulle laga mat till oss och så tyckte jag att maten passade så bra med ett vin jag hade hemma. Jag köpte faktiskt det vinet den 26 mars 2016 så jag har haft det i min ägo i cirka ett och ett halvt år. Jag har faktiskt skrivit in det på sida två i vindagboken så det är bland de första vinerna jag har köpt. Och igår dracks det upp, med nöje kan jag tillägga.
 
Jag lagade laxfilé som jag stekte med lite vitlök, persilja (eftersom Max älskar persilja) och massa smör. Sedan skar jag en chorizo i små bitar och la i stekpannan tillsammans med några körsbärstomater. Till detta serverade jag en bulgursallad med rödlök och granatäpple. Det var lite nyskapande och det blev jättelyckat.
 
 
Charles Smith Eve Chardonnay
Det här vinet är från en producent som heter Charles Smith. Han är fd rockartist och har nu sadlat om till vinmakare. Han har många viner som är skitbra vad jag har förstått. (När man pratar om rockare och deras viner får man använda sådana termer). Det här vinet vars namn är en hint till Eva från den bibliska mytologin vilket avslöjas av äpplet på etiketten och av trädet på flaskans baksida. Lustigt nog hittade vi inte överdrivet mycket äpple i vinet, det är ju dock inte en ton som är särskilt förknippad med ekfatslagrad Chardonnay. Inte enligt min uppfattning i alla fall. Men det fanns mängder av andra toner i vinet.
 
Ursprung: Washington State, USA
Producent: Charles Smith Wines
Årgång: 2013
Druvor: Chardonnay
Pris: 129:- (SB 78141). Jag tror jag betalade 119 kronor för det när jag köpte det, men det är bara en svag tanke.
 
Färg: Fylligt gul färg med ett lite grönt stick som påminde om färgen på hö. Det var en väldigt fin färg. Särskilt eftersom jag gillar de ekfatslagrade Chardonnayerna så mycket. Färgen talar tiill mig på en spirituell nivå.
Doft: Doften var stor och komplex med många nyanser. Den som kunde tydas först var doften av smör. Sedan kom inlagda päron, rött äpple och en vaniljig fatkänsla. Syran var där men spelade lite bakom det runda och smöriga. Det var en tydlig citruston men inte citron utan grapefrukt. En viss mineralitet fanns också där. Den var lite stenig och doftade väldigt mycket som blöta stenar efter ett sommarregn. 
Smak: Smaken var väldigt olik doften. Till en början var den lite trubbig men sedan rundades den av och blev begriplig. Toner som galia och honungsmelon. Smaken och kroppen var smörig. Grapefrukten fanns även i smaken och gav en lite lätt besk ton. Innan maten uppfattades vinet som en gnutta surt men det försvann med maten. Syran stod sig bra hela vägen igenom och balanserade maten bra. Till maten kom frukter som nektarin och lite ananas fram.
Helhet: Vinet bjöd på en upplevelse vilket jag var så glad över. Att jag har haft vinet så länge och väntat på rätt tillfälle bidrog ju såklart till upplevelsen. Det var en lyckad kombination med maten och det var ett gott vin. Doften bjöd absolut på mer underhållning än smaken. Jag tror att vinet har vunnit lite komplexitet på lagringen. 
 
 


Kommentarer
Norrsken Emma kommenterade

ha en fortsätt bra kväll

kram

Svar: Tack så mycket!
Fredrik Karlsson

2017-09-13 @ 22:06:52
URL: http://nouw.com/lillemmish
Madeliene kommenterade

Så härlig blogg! :)
Använder du dig utav bloglovin?

Svar: Tack så mycket! Ja det gör jag, men jag tror inte att den symbolen syns på mobilsidan.
Fredrik Karlsson

2017-09-13 @ 22:12:35
URL: http://melanie.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0