Estetiskt gräs

 
På fredag smäller det. Då är det examination för mitt första projekt som arkitektstudent. Vi ska lite av en vernissage där vi går runt i grupp och kollar på allas projekt. I min studio har vi haft tre delprojekt i det stora projektet. Vi började med två klädesplagg som fogades samman till ett. Sedan gjorde vi en abstrakt modell baserat på en eller flera egenskaper hos plagget. I den tredje och sista delen har vi gjort utställningspaviljonger (ett fint ord för en byggnad som byggs och står uppe temporärt i utställningssyfte) baserat på modellen i del två. Jag är jättenöjd med allt jag har producerat. Jag är dessutom väldigt stolt över mig själv då jag har upptäckt att med lite tid och kraft blir mina skisser faktiskt väldigt bra. I del tre har jag gjort tre skisser på A3 som visar hur man rör sig i paviljongen och vad man ser när man står i den och kollar ut. Ni ser några förskisser på bilderna och skisserna på A3 blev faktiskt också väldigt bra. 
 
Jag och Hanna va häromdagen och köpte gräs. Nu när jag har börjat på en ganska estetisk utbildning får man ju försöka passa in. When in Rome do as the romans do. Vi köpte såklart gräs till våra modeller. Det ser ut som en stor rulle presentpapper typ fast det ser ut som en gräsmatta i miniatyr. Det är främst till när man bygger modelljärnväg vilket jag har gjort mycket när jag va lite eftersom Pappa är tågfantast. Vi köpte även gräset på en modelljärnvägsbutik. Det roliga med hela den här historian är att idag när Hanna hade sin handledning med vår lärare så sa han "Jaa asså jag tycker inte att du ska sätta dit gräs, ni ska ju inte bygga en modelljärnvägsbana" när Hanna presenterade sin idé om gräset. Det var lite roligt med tanke på var vi hade köpt gräset. Jag står dock fast vid att gräset förstärker egenskapen kontrast hos min paviljong vilket var ett av mina ledord. Det gäller att kunna föra fram sina idéer om man vill få dem igenom, tur att jag är ett proffs. 
 
Nu sitter jag hemma i köket och ska snart gå och lägga mig i min säng och läsa Kaninjägaren. Hur gymnasiesvenskaskadad är jag inte när jag instinktivt kursiverar titlar på böcker. Men är det någonting jag har lärt mig från gymnasiet så är det hur man på ett korrekt sätt skriver vetenskapliga uppsatser. Och ska jag vara ärlig så är jag faktiskt skyldig min underbara svenskalärare ett tack för detta eftersom det är något jag har haft nytta av efter gymnasiet, tro det eller ej. På spisen står en blivande grönsaksbuljong och puttrar. Det är min kära pojkvän som har inspirerat mig att göra den genom att spara på allting man skär bort eller slänger av de grönsaker man lagar mat med. Jag har haft det i frysen i en påse och nu har jag kokat det länge med salt och peppar. Jag ska låta det stå under natten och koka det lite mer imorgon, sedan ska jag reducera ner det, sila av det och lägga det i istärningspåsar. Nu drack jag precis upp min kopp te med massa ingefära i som förhoppningsvis ska bota min förkylning. Så nu ska jag göra mig redo för sängen. 


Kommentarer
Thomas kommenterade

Va, sade läraren modelljärnvägsbana ??? Den läraren hade uppenbarligen inte varit med på svenskan i gymnasiet :D

Svar: Han erkände dock att han tyckte det var roligt sedan ;)
Fredrik Karlsson

2017-10-04 @ 08:47:20
Thomas kommenterade

Du får visa den vinnande bilden du tog så att han förstår att vi har hållit på med seriöst byggande. Ingen liten rundbana på golvet. ;-)

Svar: Jaaa det får jag göra! Vi är ju proffs
Fredrik Karlsson

2017-10-05 @ 07:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0