Vindagboken 6/10-17

Bestheim Riesling Reserve 2015 (72342)
Jag och Max firade min första slutkritik och hans färdiga hemtenta. Vi lagade en fiskpasta med chili, dill, spenat, vitlök, grädde och räkor. Jag hoppades att hettan och det gröna skulle passa bra med Rieslingen. Vinet hade en fruktig och fyllig doft. Det fanns lite petroleumtoner i form av lite olja eller plast. Efter ett tag doftade det lite som ett nysuddat suddigummi. Det hade också toner av apelsinskal och bivax. Smaken var trevlig. Stram och avskalad. Det fanns en liten metallig mineralitet. Frukten var väldigt druvig och hade toner av clementin. Vinet blev överlag lite sötare i profilen tillsammans med maten. Vi kom fram till att det här hade varit ett perfekt räkvin! Och det var väldigt gott, men också väldigt annorlunda jämfört med de från Mosel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0