Mycket nytt på vinfronten

 
Jag känner att jag ligger lite efter på vinfronten. Allra mest när det gäller vinbloggen, men det är lite ett kapitel för sig. Jag har inte druckit något nämnvärt vin på länge. Jag har heller inte hunnit skriva in alla mina druckna viner i vindagboken. Men allra mest har mitt vinintresse legat åt sidan ett tag. Det känns lite som om intresset har glidit undan lite och vilat ett tag, men nu känner jag att det sakta börjar komma tillbaka. Ikväll tog jag ikapp lite, och det gjorde jag med en flaska vin som jag och Max förade med i fredags. Det är lite poetiskt att jag tar ikapp mig med en flaska som jag låg efter med. Men nu är flaskan uppdrucken, vindagboken ifylld och här sitter jag och bloggar. Dessutom beställde jag en flaska Langhe Nebbiolo idag som jag har spanat på ett tag. 
 
Det är dock inte allt. Idag gjorde jag klart listan till vinprovningen jag ska ha med A-sektionen. Det blir sju viner och alla sju är verkligen grymma viner! Provningen liknar den jag hade hemma i Öjersbo med några förbättringar och ändringar. Det ska bli så himla roligt att hålla vinprovning för sektionen. Att hålla vinprovning för 40 personer är verkligen peaken i mitt vinintresse hittills och bland det roligaste jag har gjort i mitt liv, faktiskt! Det ska bli så spännande att se vad det blir av den här kommande vinprovningen.
 
 
Ursprung: Tejo, Portugal
Producent: Fiuza
Årgång: 2015
Druvor: Touriga Nacional, Cabarnet Sauvignon
Pris: 59:- (SB 2568)
 
Färg: Mörkt röd med lite blått stick. 
Doft: Kraftig och öppen doft. Väldigt syrlig frukt. Blåbär, svarta vinbär, lakrits, viol och lite parfymigt. 
Smak: Otroligt generös och öppen smak. Nästan som en smakexplosion i munnen. Fruktigt, saftigt och syltigt på ett härligt sätt som balanserades upp av en hög syra som fick det att vattnas lite i munnen. Mjuka lena medelstora tanniner. Väldigt fruktdrivet.
Helhet: Vinet gillade verkligen att stå i en halvtom flaska över helgen för det hade utvecklats så mycket. Det var helt öppet. Smaken blev mycket rundare och generösare än vad jag upplevt det innan. Det här är verkligen ett jätteprisvärt vin. Perfekt att ta ett glas av lite då och då. Jag ska köpa hem några fler flaskor snart.
 
Till middag lagade jag en paprika och olivpasta med fetaost. Det gjorde sig väldigt bra tillsammans med vinet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0