På tal om vinprovning

 
På tal om vinprovning så tänkte jag att det var dags att skriva om den lilla provningen jag höll med Vendela, Hanna och Anna. Det var inför vår nØllegasque där vi skulle dubbas till ettor. Vi var hemma hos Vendela i hennes lägenhet. Det blev en rödvinsprovning som egentligen bestämdes utefter vad för sorts vin Vendela sa att hon ville prova när vi var på systemet. Hon sa att hon ville ha ett kryddigt och ett kraftfullt, och sen slängde jag in en Chianti också eftersom att alla bör dricka Chianti. 
 
 
Barone Ricasoli Chianti
Det här är ett vin jag har druckit många gånger. Det är väldigt gott för att bara kosta 89 kronor och därför väldigt bra när man vill ha ett vin att dricka när och hursom. Det har kommit en ny årgång nu på systemet och med den nya årgången har de bytt etikett. Jag har både en flaska 2015 och en 2016 hemma i lägenheten så jag ska göra en jämförelse mellan de båda någon gång. Jag valde som sagt det här vinet för att jag förespråkar Chianti eftersom det är så fantastiskt, alla bör dricka Chianti. Så enkelt är det.
 
Ursprung: Chianti, Toscana
Producent: Barone Ricasoli
Årgång: 2015
Druvor: Sangiovese med övriga druvsorter (Systembolaget levererade denna charmiga beskrivning...)
Pris: 89:- (SB 2700)
 
Färg: Mörkt röd och lite transparant.
Doft: Tydligt syrlig med lite dova murriga toner. Doften var väldigt mjuk.
Smak: Bärig och syrlig smak med lätta tanniner som ger lite struktur.
Helhet: Det här är ett av mina absoluta favoritbudgetvin! Det är oerhört prisvärt och man vet vet vad man får. Ett bra sällskapsvin eller vin till lite salami och chark. Det vore intressant att se hur det beter sig efter någon timmes luftning i karaff.
 
Chateau Pech-Latt Corbieres
Ursprung: Corberières AOC, Languedoc, Frankrike
Producent: Chateau Pech-Latt
Årgång: 2016
Druvor: Carignan, Syrah, Grenache och Mourvèdre
Pris: 109:- (SB 2233)
 
Färg: Mörkt blålila med en varm nyans.
Doft: Lite knutet och blygsamt i början men sedan öppnade det sig och visade toner av mycket skog och trä. Koda, gran och jord. En lite multnande lövig ton fanns i vinet. Vi hittade också en fräschör av grönt äppelskal. 
Smak: Smaken var väldigt bärig med övermogna jordgubbar, vinbär och björnbär. Tanninerna låg i lite i början av smaken men tonade ner snabbt.
Helhet: Ett väldigt ursprungstypiskt vin. Detta hade passat perfekt till en viltgryta. Långkok på vildsvin. Kanske också till chark, men då ska kryddiga smaker i maten undvikas. Kanske även lite ost med skogsbärsmarmelad.
 
Chateau Ste Michelle Cabernet Sauvignon 
Ursprung: Columbia Valley, Washington State, USA
Producent: Chateau Ste Michelle
Årgång: 2014
Druvor: Cabernet Sauvignon
Pris: 129:- (SB 6203)
 
Färg: Röd, mörk och fyllig med en matt ton.
Doft: Doften var väldigt kraftfull. Vinet hade en tydlig ekfatskaraktär tillsammans med mörka bär. De druvtypiska svarta vinbären fanns såklart där.
Smak: Det var väldigt fylligt, mustigt och kraftfullt. Strävt fast utan en kraftig tanninstruktur vilket jag inte riktigt vet hur jag känner om, jag hade nog velat ha lite mer tanniner. Blåbär.
Helhet: Vinet var gott men kanske ingen fantastisk upplevelse. Jag är inte så belevad på Amerikansk Cabernet Sauvignon så jag har dock inte så mycket att jämföra med. Ett typiskt matvin till något gräddigt och köttigt.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

VECKANS VIN

OM FREDRIK
Mitt namn är Fredrik Karlsson och min passion i livet är vin. Jag är 21 år och bor i Stockholm där jag pluggar till arkitekt. Jag kommer från Kungsbacka som ligger på den rätta sidan om Sverige söder om Göteborg . Här skriver jag om de viner jag dricker och köper. Jag skriver om vinkunskap, provningar och annat kul om denna fantasktiska dryck. Jag skriver också om vad jag gör i mitt liv och om mina andra intressen. Därför heter bloggen såklart Livet genom ett vinglas. Välkommen!


Follow


RSS 2.0